Facebook Badge

shopping jom =)

Wednesday, September 29, 2010

saat kesesakan ini

Posted by aienn at 7:25 PM 2 comments
pada masa2 cmni...
mmg aienn rasa nk blik jer....
ble tak?
kt rumah bley rileks2...
skrg kt sini bz memnjng jak....
baru mggu lpas blik cmping...
isnin ni nk cmping lagi...
nk bnfs pun rasa nk cpt2 jer ni...
rasa semua benda dibuat tak mengena....
semua brang pun nk hilang time ni...
time ni jugak la mcm2 berlaku....
dan sekarng la aienn sdr.....
hidup ini takla sng sgt....
manala ble goyng kaki selalu....
bkn mcm kecil2 dulu....
buat jer apa yg disuka....
asal erut kyng, hati heppy, smeua ble jln...
skrg dh lain dh...
tula org ckp....
mnfaatkn la wktu lpg sebelum wktu smpit cmni...
na~~~kan....
sekrng bru nk tersedar....
sapa yg kena?
pdn la muka sendiri.....

rasa nk blik rumahla...
ble x???

Wednesday, September 22, 2010

happy bday ma baby

Posted by aienn at 8:14 AM 0 comments

budak lelaki bju ijau

wah3x......
tjuk entry bukan mainnn
mcm dah ada ank jer bunyiknya.....
yahhh

happy birthday akip...
5thun dah skarg ek....
=)
mak ain ckp msuk jer klas trus dia ckp dgn cekgu dia...
mlm td aienn kol...dia ckp " pg tdik dh ari jadi kamek"
haha..mksdnya mlm dh x bday lg la kan..hahah
dia ckp dia nk helikopter...
hahah
skrg aien kt institut dh!
nnti2 la kak anne bli okay!
hee =)


versi muka ngegehhhhhhh

semua pict raya..hee

Sunday, September 19, 2010

sebentuk cincin buggiey...

Posted by aienn at 9:30 AM 2 comments


assalamualaikum....
ni entry aienn yg pertama lps blik cuti rya ni...
skrg aienn dh kt hostel....
kerja melmbak...
aienn buat dont know jer......
hahah...
nnti la la kau aienn....dh nk due date baru terhegeh nk buat....
haha..
aienn dpt cincin tau..
hehehe....
aienn namakan dia cincin buggiey comel....
suka sesangat.....
thnks org yang memberinya....
ni la buggiey tu....

heeee ( ^ ________ ^ )
senyum smpai telinga...


..im lovin it...

Friday, September 10, 2010

alhmdulillah...

Posted by aienn at 12:48 AM 2 comments
ramadhan sudah berakhir..
syawal pulak menjelma...
seperti kebiasaannya....
kuih raya...satu jer aienn buat....
yg tiap thun kerja aienn anyam ketupat ler...



satu jer yg x seronok...
bju raya aienn tak siap ler...
skit tol rsa jntung ni ...huhuhu
nsib baik ada bju yg beli sama dgn sepul...kaler silver..
kalau x...mmg x tau nk paki pa esok...
tak suka tolla...
first time kena cmni...
hmmm....
jnji x dtepati...
lenkali x nk la htr ctu lg lau boley....

rasanya ckup sedikit bebelan tdi...

d kesempatan ini, aienn nk minta maaf atas semua kesalahan aienn...
takkira la untuk geng blog ker, kwn fb jer ke....
yg penting untuk semuala...
mklumla...
kita ni mmg x maksum...
pasti ada tersilap kata n lgkh yg boleh menyinggung perasaan org sekililing kita...
hrp2, d hari kemenangan ni...
aienn berazam untuk berubah menjadi insan yang lebih baik dr sebelum ini setelah sebulan cuba menyucikan diri...
rasa mcm sedeh ada gk...
ntah akan bertemu lagi ke x dengn ramadhan yg akan datng...

apa pun...
aienn akn mencuba yg terbaik untuk menajadi yang baik....
amin3x....

yg dekat2 kwsn rumah aienn ni...
jmput berkunjung ke rumah aienn...

thnks all...


yg ni plak...cincin kawen mak aienn dulu...
sajer jer mengade nk pakai...
hahah

Monday, September 6, 2010

renung2kn dan slmt beramal~~

Posted by aienn at 11:18 PM 0 comments

Kesilapan / Ketidak kesempurnaan dalam Ibadat & Amalan

Sejak sekolah rendah hinggalah sekarang, penceramah yg paling diminati dan dikagumi ialah Dato' Ismail Kamus..tak pernah jemu mendengar ceramah beliau..

Berikut adalah bahagian ke-3 himpunan kesilapan / ketidak kesempurnaan dalam ibadat yg dipetik daripada ceramah2 beliau:

1. Selalunya ketika kita sedang berpuasa sunat, apabila ada orang ajak makan kenduri, kita akan menolak..dengan alasan kita sedang
berpuasa..sayang sgt nak bukak puasa kononnya nak dapat pahala puasa penuh..Sebenarnya, kalau dlm keadaan macam ni, adalah lebih baik utamakan utk kita bukak puasa dan pergi kenduri ersebut..kerana memperkenankan jemputan itu lebih utama daripada kita meneruskan puasa sunat tersebut…hmmm, bukak puasa pun boleh dapat pahala lebih..takkan tak nak?

2. Ramai yang menganggap Islam ini hanya pada ibadat sahaja..hukum solat, puasa, haji dijaga sepenuhnya.. tetapi hukum2 yg lain langsung tak mau ikut cara Islam contohnya bab riba, rasuah, dan sebagainya. Islam itu syumul (menyeluruh).

3. Sesetengah masjid suka bertarhim (baca ayat al-Quran sebelum azan Subuh) dan dilaungkan kuat2 speaker tu sampai satu kampung
dengar… kadang2 sejam atau setengah jam sebelum azan dah bunyi dah..HARAM hukumnya kerana mengganggu orang tidur. Kena ambil kira orang di sekeliling tu mungkin ada orang tua, kanak2 baru lahir, orang sakit, orang yg tidur semula selepas bangun tahajjud, dsb…buat apa nak kacau mereka tidur? Yang disyariatkan dalam agama adalah azan Subuh sahaja..kalau nak baca al-Quran pun baca sorang2 cukup..tak payah bagi sekampung dengar…rasa2 macam dapat pahala, rupa2nya dapat bala…Sebenarnya kalau kita sedang baca al-Quran sorang2, tiba2 kawan sebelah kita tertidur, kita kena berhenti membaca al-Quran sebab menghormati orang yg sedang tidur itu..inikan pulak sekampung?? Kalau nak bertarhim kuat2 pun agak2 dalam 10 minit atau 5 minit sebelum azan tu cukuplah..tak payah lama2…sempat la orang nk bangun bersiap2 utk ke masjid..Kalau ada AJK masjid yg baca ! ni, please advise..

4. Apabila kita hendak sembahyang, tiba2 hidangan makanan dah disediakan, makanlah dulu..ini kerana bimbang kita tak khusyuk dalam sembahyang nanti..begitu juga jika kita terlalu mengantuk, tidurlah dulu baru sembahyang.. tapi dengan syarat masih di awal waktu lah..

5. Sesetengah orang menghadapi masalah ketika hendak bertakbiratul ihram..kadang2 angkat takbir berulang-ulang kali tapi masih tak masuk
niat jugak..itu cumalah gangguan syaitan sahaja..memang ada syaitan yg tugasnya khas hanya utk mengacau orang yg sedang bertakbiratul iham sahaja.. pedulikan bisikan syaitan itu, yakin dengan diri sendiri…Berkenaan dengan niat pula; niat itu bukannya dibaca dlm hati, tapi hanya lintasan dalam hati sahaja..jika dibaca, itu yg menyebabkan susah nak masuk sebab panjang sgt nak dibaca..Apa yg dikhuatiri adalah berikut: Jika anda sudah bertakbiratul ihram kali pertama dan andainya ia sudah sah disisi Allah, tapi kemudian anda ragu2 lantas anda turun semula dan takbir utk kali kedua..Takbir kali kedua itu akan menyebabkan solat anda menerusi takbir pertama tadi terbatal..dan jika anda meneruskan solat dengan takbir kedua itu, bermakna anda meneruskan solat dalam keadaan solat yang terbatal..Melainkan anda melakukan takbir kali ketiga..! Jadi kesimpulannya, make yourself firm & confident ketika takbir seelok-eloknya dapat pada takbir pertama & jgn peduli dengan bisikan syaitan..

6. Terdapat segelintir imam yg berdoa selepas solat akan memulakan doa dengan "Hamdan hamidin", "Hamdan zakirin", atau "Hamdan syakirin".. Bunyinya memang sedap, tapi dari segi nahu bahasa arabnya salah…ini kerana terdapatnya huruf Alif Lam pada perkataan kedua di setiap bacaan tersebut.. Jadi yg sebetulnya harus disebut begini: "Hamdal-hamidin", "Hamdaz-zakirin" dan "Hamdasy-syakirin". (p/s: huruf z adalah huruf zal).

7. Menurut mazhab Shafie, mesti terdapat 7 anggota yg menyentuh tanah ketika kita sedang sujud iaitu dahi, kedua2 tapak tangan, kedua2 lutut dan kedua2 PERUT ibu jari kaki (hidung sunat sahaja)..yang nak ditekankan di sini adalah berkenaan perut ibu jari kaki, bermakna ibu jari kaki mestilah dilentikkan ketika sujud barulah perutnya boleh mencecah tanah..terdapat ramai orang yg kakinya menegak sahaja tanpa dilentikkan.
Ketika sujud..tak sah solat kalau macam tu.
.lagi satu yg selalu mesti diperhatikan ialah ketika sujud sebelum tahiyat akhir, ada yg dah standby siap2 dah kakinya disilangkan seperti tak sabar2 hendak duduk tahiyat akhir..itu pun tak sah juga solatnya..berjaga2. .jangan disebabkan hal yg kita anggap remeh camni menyebabkan solat kita tak diterima oleh Allah..

8. Di bulan puasa, orang kita rajin menghantar kuih2 atau juadah2 ke rumah jiran..memang bagus sekali..tapi silapnya di mana? Orang kita selalu mengharapkan dibalas juadah tadi..itulah silapnya..niat dah lari..Kalau menghantar kuih-muih ke rumah sebelah, niatlah kerana Allah..jangan mengharapkan dibalas..kalau dibalas itu rezeki lah..

9. Apabila kita bersolat di tempat yg limited space tapi ramai orang, contohnya di surau R&R, dalam kapal terbang, dan sebagainya, sesudah kita solat, terus aje bangun utk bagi ruang kpd orang lain utk solat..tak payah nak berwirid la, doa panjang2 la, sembahyang sunat ba'diah la, ape la..sebab lebih utama utk kita bagi orang lain peluang utk solat, menunaikan perkara wajib berbanding kita nak buat perkara2 sunat..lebih2 lagi kalau waktu maghrib sebab waktunya pendek..kat R&R ramai orang camni..

10. Menunaikan haji sememangnya adalah rukun bagi kita..tetapi kita kena pandai menyusun keutamaan..contohnya jika kita dah cukup duit nak pergi haji tahun ni, tiba2 ada saudara kita yg jatuh sakit memerlukan kos perubatan yg tinggi, kita kena tangguhkan dulu pergi haji tu..guna duit tu utk membantu saudara kita..itu yg dituntut dalam Islam..

11. Jika kita hendak sembahyang sunat, tiba2 ada tetamu datang rumah, kita kena tangguhkan sembahyang itu dan pergi layan tetamu dulu..itu yg lebih utama..contohnya apabila selesai solat zohor, kita hendak solat ba'diah, tiba2 ada tetamu datang..tangguhkan solat ba'diah tu dan pergi layan tetamu dulu..selepas dah selesai baru buat solat ba'diah.. dan jika dah tak sempat, solat ba'diah zohor boleh diqada selepas solat asar.. walaupun selepas asar dah tak boleh solat sunat lagi, tetapi jika utk qada solat ba'diah zohor boleh..kerana ini pernah dibuat sendiri oleh nabi..tapi itu pun jika ada hal yg tak dapat dielakkan..kalau saja2 nak qada tak boleh..

Sebagai kesimpulan kepada point2 di atas, kita hendaklah pandai menyusun keutamaan dalam beribadat..utamakan yg lebih utama..jika kita gagal mengutamakan yg lebih utama boleh menyebabkan ibadat kita sia2 sahaja, malah sesetengahnya boleh mengakibatkan dosa pula..

Manusia selalu heboh mencari sesuatu yg bakal ditinggalkan,

tak dihebohkan utk menyiapkan sesuatu yg bakal dibawa….. Renung-renungkanlah...

Saturday, September 4, 2010

uwaaaa....

Posted by aienn at 9:20 PM 2 comments
aienn bru jer dpt lptp ni....
4 skru kt mother board ilang maka tertanggallah ia...
semua hbis brgg......
satu pun takde tggll...
pendek kata...lappy aienn dh ilang ingatan....
satu memory pun dah xda...
nsib baik aienn da simpn assgnment n gmbar craft kt dlm hdd...
yg len semua xder...gmbar...semua lesap dh...

sedehnyer....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
 

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ hikayat putri aienz Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal